Statistik om IMY:s tillsyn under 2021
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) berättar i årsredovisningen för 2021 om sitt tillsynsarbete under det gångna året och om myndighetens övergripande strategi. Det framgår bl.a. att tillsynsverksamheten huvudsakligen baseras på klagomål från enskilda och i mindre utsträckning på IMY:s egna initiativ och riskbedömningar. IMY skriver vidare att detta i förlängningen kommer innebära att myndigheten genomför betydligt fler men mindre omfattande tillsynsärenden.
Totalt inledde IMY 101 tillsynsärenden avseende dataskydd och 33 tillsynsärenden inom detta område avslutades. I totalt åtta fall beslutade IMY om sanktionsavgift, varav fem av sanktionsavgifterna rörde olika aktörer kring sjukvårdstjänsten 1177 Vårdguiden (en överklagandeprocess som f.n. pågår i förvaltningsdomstol). Ett ärende avsåg polisens användning av ansiktsigenkänningsgprogrammet Clearview AI och två ärenden avsåg kamerabevakning. Sanktionsavgifterna uppgick sammantaget till 32,5 miljoner kronor. Den genomsnittliga handläggningstiden för ett tillsynsärende var hela 309 dagar.
Det ska avslutningsvis nämnas att IMY anser att effektiviteten i den egna tillsynen inte är tillfredsställande. Vi kan därför sannolikt förvänta oss att myndigheten försöker skruva upp tempot under 2022.
IMY:s årsredovisning går att läsa här.
Relaterat innehåll