NOYB fortsätter sin granskning av cookiebanners
Under 2021 skickade Max Schrems organisation Non of Your Business ”Noyb” 560 klagomål till företag i 33 olika länder inom EU/EES. Noyb fortsätter nu granskningen i en andra omgång och har under mars 2022 skickat ut ytterligare 270 informella klagomål till hemsideägare som använder felaktiga cookiebanners.
Noyb börjar sin granskning med att skicka ett informellt klagomål till det aktuella företaget. Noyb skickar även med en guide där företaget får information om hur cookiebannern behöver ändras. Därefter har företaget 60 dagar på sig att åtgärda bristerna innan Noyb skickar ett formellt klagomål till behörig tillsynsmyndighet i respektive land. Under 2021 skickade Noyb in 456 sådana formella klagomål till dataskyddsmyndigheter i 20 olika länder.
Enligt Noyb ledde de tidigare granskningarna till att även företag som Noyb inte skickade klagomål till förändrade sina cookiebanners. På Delphi har Noyb:s granskningar och ett ökat fokus på cookiefrågor märkts genom att vi fått betydligt fler frågor om digital marknadsföring och cookiebanners.
Fortsatta granskningar
Integritetsskyddsmyndigheten ”IMY” fokuserar just nu på klagomål från enskilda i sitt tillsynsarbete och European Data Protection Board ”EDPB” har satt upp en så kallad taskforce på temat cookiebanners – frågorna fortsätter alltså att vara högst relevanta.
Tänk på att nästan vem som helst kan klaga på brister i er cookiebanner. För att använda rätten att klaga enligt GDPR krävs att individen själv är berörd av en överträdelse. Noyb hade haft svårare att klaga på företags personuppgiftsbehandling avseende kunder eller anställda, medan det ni gör på er hemsida är enkelt att agera på. Det räcker att besöka hemsidan för att ha rätt att klaga. Tröskeln för att granska hemsidor är med andra ord väldigt låg, vilket möjliggör Noyb:s klagomål.
Till sin hjälp i granskningen har Noyb ett automatiserat system som upptäcker brister i cookiebanners och genererar klagomål. Under 2022 planerar Noyb att skanna, granska och varna upp till 10 000 hemsidor.
Kraven på cookiebanners
En vanlig brist i cookiebanners är att de är designade med så kallade ”dark-patterns”, vilket förenklat innebär att användaren styrs att samtycka till användningen av cookies, exempelvis genom att alternativet att acceptera är tydligare markerat genom avvikande färg. Enligt Noyb leder det till att över 90 % av användarna klickar på ”acceptera”.
Kraven på cookiebanners är höga och det är fortfarande många svenska hemsidor som inte lever upp till gällande krav. Delphi har tidigare publicerat en artikelserie om cookies med våra bästa tips på vad ni ska tänka på när ni utformar era cookiebanners. Hela artikelserien går att läsa här:
- Artikel 1: Vad är cookies och finns det några lagar som reglerar hur vi får använda cookies?
- Artikel 2: Vilken information måste ni lämna till besökare om cookies?
- Artikel 3: Hur inhämtar vi samtycke för cookies?
- Artikel 4: Vad är ”cookie walls”?
- Artikel 5: Säkerställ att besökaren kan återkalla sitt samtycke
Relaterat innehåll