Personuppgifter i sociala media, mars 2011
Myndigheter och företag använder i allt högre utsträckning sociala media för kommunikation med kunder och medborgare och användningen rymmer många svåra juridiska frågor. Under våren 2010 meddelade Datainspektionen två beslut som kan ge vägledning för användningen i förhållande till personuppgiftslagen.
Vi håller regelbundet föredrag om juridiska aspekter på sociala media och berör då allt från tjänstetillhandahållares ansvar, marknadsrättsliga frågor, myndigheters användning av sociala media och tjänsternas avtalsvillkor. I många fall saknas det relevanta avgöranden som vägleder oss praktiker, men i åtminstone ett avseende har vägledning kommit. Datainspektionen meddelade under våren 2010 några beslut som illustrerar frågeställningar om personuppgiftsansvar i sociala media, d.v.s. vem som är ansvarig under personuppgiftslagen för behandling av personuppgifter. Tillsynsbesluten rörde dels ratingsiten Reco.se (dnr 1288-2009), dels Katrineholms kommuns användning av Facebook, Twitter och en blogg (dnr 685-2010). Besluten innebär att flera frågor besvaras runt Datainspektionens syn på tillämpningen av personuppgiftslagen i sociala media.