Delphi rekryterar AI-assistent
Advokatfirman Delphi stärker upp sin assistentgrupp i form av AI-assistenten Dolph Lawton. Dolph kommer primärt arbeta med client intake-processen, det vill säga kontroll och registrering av nya klienter och ärenden. ”Vi är mycket glada att ha Dolph på plats och ser med spänning fram emot att utforska hans potential och följa hans utveckling här hos oss”, säger Sophia Lagerholm, Head of Digital & Innovation på Delphi.
Som ett led i arbetet att ligga i framkant och driva den digitala transformationen i branschen har Delphi anställt AI-assistenten Dolph Lawton. Dolphs främsta arbetsuppgifter är kopplade till client intake-processen där han ska ta över en del av de uppgifter som övriga assistenter utför idag – så att de kan fokusera sin tid på mer kvalificerat arbete. Men det finns även goda möjligheter för Dolph att utveckla sin roll framgent.
”Vi är mycket glada att ha Dolph på plats och ser med spänning fram emot att utforska hans potential och följa hans utveckling här hos oss. Vi har tagit fram ett skräddarsytt onboardingprogram för att han ska komma in i verksamheten så smidigt som möjligt. Såvitt jag vet är vi den första advokatbyrån som anställt en AI-assistent för client intake-processen”, säger Sophia Lagerholm, Head of Digital & Innovation på Delphi.
AI har på kort tid inneburit betydande förändringar i samhället och har skapat stora möjligheter för innovation och utveckling, inte minst inom juridiken, och Delphi har sedan tidigare flera olika AI-verktyg på plats. Den nya rekryteringen är strategiskt viktig för Delphi eftersom generativ AI är ett högt prioriterat område för att öka klientnyttan på byrån. Generativ AI har stor potential i advokatbranschen eftersom det kan effektivisera många tidskrävande delar av det juridiska arbetet – vilket är till nytta för såväl rådgivare som klienter.
”Dolph är ett bra exempel på hur vi hela tiden söker efter nya smartare sätt att arbeta som är till nytta för både våra klienter och våra medarbetare. Många enklare arbetsuppgifter har redan effektiviserats med hjälp av AI och vi håller för närvarande på att implementera flera nya AI-verktyg för att utveckla och förbättra vår verksamhet ytterligare. Vi strävar alltid efter att ligga i framkant och erbjuda våra klienter den absolut bästa rådgivningen i komplexa affärer – vilket vi tror sker i samspel med AI eftersom det frigör värdefulla resurser för till exempel strategiskt beslutsfattande, problemlösning, proaktivitet och relationsskapande”, avslutar Sophia Lagerholm.