Alla insights

Delphi insights: Nya standardavtal i bygg- och anläggningsbranschen

Nu är de nya standardavtalen som ersätter AB 04 och ABT 06 här – eller nästan i alla fall. De nya avtalen, AB 25 och ABPU 25, ska lanseras under 2025 och är sedan den 15 oktober ute på remiss. Avtalen innehåller relativt stora förändringar, bland annat en helt ny kapitelindelning. I denna artikel bekantar vi oss med de nya kapitlen och listar några av de största nyheterna.

Standardavtalet AB har funnits i någon form i den svenska bygg- och anläggningsbranschen sedan 1920-talet. Tillsammans med ABT, som publicerades för första gången 1974, har AB spelat en central roll i regleringen av bygg- och anläggningsprojekt i Sverige. Genom åren har AB-avtalen genomgått flera revideringar för att spegla förändringar i branschen och i samhället i stort. AB 04 och ABT 06, som nu ska ersättas, har varit gällande i nästan två decennier och har tillämpats i otaliga projekt under en tid präglad av omfattande teknisk utveckling och ökad digitalisering i byggsektorn.

De nya standardavtalen har utvecklats av Byggandets Kontraktskommitté (BKK) under åtta års tid. Avtalen, som nu alltså är ute på öppen remiss, är avsedda att ersätta de äldre versionerna och vara mer anpassade till dagens moderna byggprocesser. AB 25 kommer att ersätta AB 04, medan ABT 06 – som reglerat det som hittills benämnts totalentreprenader – ersätts av det nya ABPU 25, där “PU” står för projekterings- och utförandeentreprenad.

Delphis experter inom entreprenadrätt har inlett arbetet med att analysera förslagen till nya avtal och har identifierat några viktiga förändringar som – om de finns kvar i de slutliga avtalsversionerna – kommer att ha stor påverkan på branschen. Bland de mest framträdande förändringarna finns tydligare kalkylregler, ett förstärkt fokus på projekteringsansvaret samt skärpta regler för kontroll och kvalitet. BKK förväntar sig att förändringarna ska minska risken för fel och tvister under projektens gång, vilket i så fall bör bidra till en mer kostnadseffektiv byggprocess. En sådan utveckling skulle gynna såväl branschen som samhället i stort.

I det följande presenterar vi den föreslagna nya kapitelindelningen i AB 25. Kapitlen är desamma även i ABPU 25. För varje kapitel gör vi ett antal nedslag och presenterar vissa större nyheter. Det är dock viktigt att notera att listan på nyheter inte är uttömmande. Vår framställning tar sikte på AB 25 och inte ABPU 25, men de flesta paragrafer är likalydande i de båda avtalen.

Allmänna synpunkter på AB 25

  • AB 25 är betydligt längre än AB 04. Det har 170 paragrafer fördelade på 61 sidor, jämfört med 132 paragrafer på 39 sidor i AB 04. Det beror delvis på att de i AB 04 förekommande kommentarstexterna nu utgår och i stället arbetas in i de faktiska avtalstexterna.
  • Det är tydligt att BKK lagt stor vikt vid avtalens tydlighet vilket är positivt. Språket har moderniserats. Till exempel benämns inte längre entreprenören för ”han”, utan helt enkelt för ”entreprenören”. Vidare har begreppet ”besiktningsman” ersätts av ”besiktare”.
  • Även begreppet ”ÄTA” går i graven och ersätts med ”ändring av entreprenaden”.

Kapitel 1 – Allmänna utgångspunkter

  • Detta nya kapitel innehåller ett antal varierande villkor som tycks vara tänkta att ligga som grund för övriga kapitel.
  • Utförandeentreprenad definieras på samma sätt som tidigare men det klargörs att AB 25 inte utesluter att parterna kan enas om att entreprenören ska ansvara för projektering av en avgränsad del av entreprenaden (det vill säga det som brukar kallas för insprängd totalentreprenad).
  • Det anges att AB 25 som utgångspunkt är avsett för fastprisentreprenader.
  • Skadelidande part åläggs en uttrycklig skyldighet att begränsa sin skada.
  • Självkostnadsprincipen finns kvar men i en delvis modifierad version.
  • Det klargörs hur handlingar får användas under anbudsskedet samt under och efter entreprenadtiden. Om handlingar används i strid med villkoren ska ersättning utges.
  • Ansvar för digitala modeller regleras i ett nytt villkor.

Kapitel 2 – Omfattning

  • Villkoren om hur kontraktshandlingarna ska tolkas känns igen från AB 04, dock med vissa justeringar. Oavsett tolkningsprinciper föreslås till exempel arbete ingå i åtagandet om entreprenören ”inte kunnat missta sig” på att arbetet ingår. Vidare anges uttryckligen att vid utelämnad mängd i mängdförteckning ska mängden anses vara noll.
  • Rangordningsregeln avseende kontraktshandlingar har bland annat anpassats för digitala modeller som rangordnas högre än ritningar och beskrivningar. Villkoret klargör även hur ändringar av AB 25, i de administrativa föreskrifterna, ska göras för att bli giltiga.

Kapitel 3 – Utförande

  • Nytt är att utförandekapitlet blir bredare och innehåller villkor om bland annat hur parterna förväntas agera gentemot varandra, samt villkor om organisation, tidplanering och färdigställande.
  • Det införs en skyldighet för entreprenören att upprätta en projektplan som ska redogöra för relevanta frågor rörande kvalitet, miljö, arbetsmiljö och informationshantering (inklusive informationssäkerhet). Projektplanen ska överlämnas till beställaren innan arbetena påbörjas.
  • Parterna åläggs uttryckligen att samverka och verka för en god kommunikation och det föreskrivs till exempel att lämnade underrättelser ska besvaras.

Kapitel 4 – Kontroll

  • I detta nya kapitel återfinns flera nyheter avseende beställarens kontroll under pågående entreprenad. Sådan kontroll kan föranleda beställaren att kräva entreprenörens åtgärdande av ej avtalsenligt arbete, med följden att entreprenören blir skyldig att åtgärda arbetet. Om åtgärdande inte sker får beställaren göra det på entreprenörens bekostnad.
  • Beställaren ges även en rätt att avbryta entreprenörens arbete i den utsträckning det är nödvändigt för att undvika skada på person, betydande skada på egendom eller miljö, väsentligt fel eller väsentligt avtalsbrott.

Kapitel 5 – Ändring

  • Begreppet ”ÄTA” försvinner och ersätts av ”ändring av entreprenaden”.
  • Nu gällande villkor om så kallade likställda ÄTA-arbeten och hinder för entreprenören samlas under ett nytt begrepp: ”avvikande förhållande”.
  • Entreprenören tillerkänns rätt till kostnader för ändringar och avvikande förhållanden även om kostnaderna endast kan härledas till den samlade effekten av ändringar och avvikande förhållanden. Entreprenören tillerkänns även entreprenörsarvode på kostnader.
  • Det förtydligas att överenskommelser om ersättning för ändringar och avvikande förhållanden som utgångspunkt ska täcka samtliga anspråk med anledning av ändringen eller det avvikande förhållandet.
  • Ny ”6:3”: Villkoren om ersättning vid oförutsebara kostnadsändringar förtydligas, sannolikt för att lösa flera av de tillämpningsproblem som uppmärksammades i samband med Covid-19-pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Enligt förslaget ska kostnadsändringar under AB 25 jämföras med kontraktssumman, inte hela kostnaden för entreprenaden, och anbudstillfället bestäms som avgörande tidpunkt för bedömningen av om kostnadsändringen varit oförutsebar. Det förtydligas också att allmänna kostnadsökningar även på varor, energi och drivmedel kan föranleda ersättning till entreprenören, inte bara på material. Rekvisitet om att kostnadsökningar ska vara onormala utgår. Vidare föreslås entreprenören bära risken för alla kostnadsändringar som inte är väsentliga i förhållande till kontraktssumman, medan beställaren föreslås svara för överstigande kostnadsändringar.

Kapitel 6 – Betalning

  • I detta nya kapitel samlas villkor om betalning, rätt att hålla inne betalning, säkerheter och försäkringar.
  • Beställarens rätt att innehålla medel under entreprenadtiden sänks från 10 till 5 procent av fakturerat belopp.

Kapitel 7 – Dröjsmål och fel

  • Enligt förslaget ska inte parterna behöva avtala särskilt om förseningsvite, utan ett vite om 0,5 procent per vecka ska gälla om inget annat är avtalat.
  • Garantitiden är fem år. Tidigare gällde fem år endast för arbetsprestation och två år för material och vara.
  • I stället för att avhjälpa ett fel på entreprenörens bekostnad föreslås i de nya villkoren beställaren få rätt att välja prisavdrag motsvarande kostnaden för att avhjälpa felet.
  • Beställaren ska skriftligen underrätta entreprenören utan dröjsmål från det att skada på grund av fel upptäckts.

Kapitel 8 – Skadestånd i övrigt

  • Ansvaret för följdskada på annat än den egna entreprenaden på grund av fel samt annan skada som part orsakar den andra parten genom vårdslöshet föreslås begränsas till 15 procent av kontraktssumman per skada och till 30 procent av kontraktssumman för samtliga sådana skador, med vissa undantag.
  • Ett villkor föreslås om att parterna kan avtala om vite för annat kontraktsbrott än dröjsmål och att beställaren därutöver inte är berättigad till skadestånd för det kontraktsbrott vitet avser.
  • Vad gäller utomkontraktuell skadeståndsskyldighet så försvinner begreppet ”tredje man”. Vidare har ett nytt villkor införts om att ansvarsfördelningen mellan parterna avseende sådant skadestånd inte ska påverkas av parts eventuella avtal med den skadelidande om hur partens utomkontraktuella ansvar ska regleras vid skada.

Kapitel 9 – Besiktning

  • Begreppet ”fortlöpande besiktning” flyttas från kommentarstext i AB 04 till avtalstext i AB 25, dock utan att närmre förklaras. Likt under nu gällande avtal bör parterna således även under AB 25 införa projektanpassade villkor i entreprenadavtalet vid fortlöpande besiktning.
  • Även begreppet ”normerande förbesiktning” introduceras till avtalstexten. Sådan besiktning föreslås i AB 25 utgöra underlag för särskild överenskommelse mellan parterna om hur återstående delar av entreprenaden ska utföras.

Kapitel 10 – Uppsägning och hävning

  • Begreppet ”uppsägning” är nytt i AB 25. Det är även uppdelningen mellan uppsägning och hävning. De grunder för uppsägning som föreslås i AB 25 utgör i AB 04 hävningsgrunder av force majeure-karaktär, som där inte berättigar till skadestånd. Nytt i AB 25 är således att part som med rättslig grund häver avtalet alltid har rätt till skadestånd, och att force majeure-fallen i stället behandlas som uppsägningar vilket inte ger någon rätt till skadestånd.
  • Uppdelningen mellan uppsägning och hävning aktualiseras även i frågan om entreprenörens ansvar för fel i entreprenaden efter uppsägning/hävning. I AB 25 föreslås entreprenören, efter uppsägning, vara skyldig och berättigad att avhjälpa fel som förelåg vid uppsägningen men som inte beaktats vid värdering av utförda arbeten. Efter hävning, däremot, saknar entreprenören sådan rätt och skyldighet, och är i stället ekonomiskt ansvarig för sådana fel.
  • Flera nya hävningsgrunder har tillkommit, bland annat om entreprenören brister i fullgörandet av sina skyldigheter avseende skydd för människors liv och hälsa, arbetsmiljö, miljöskydd eller erläggande av skatt eller socialförsäkringsavgifter.
  • Nytt är också att hävningsrätt föreligger redan när det står klart att avtalsbrott kommer att inträffa som ger en part hävningsrätt.

Kapitel 11 – Tvistelösning

  • Villkoren om hur tvister ska hanteras förtydligas och ändras till viss del. Bland annat föreslås en ”tvistetrappa” enligt vilken parterna stegvis ska eskalera en tvist. Till exempel ska överläggning mellan ombuden ske innan en tvist hänskjuts till förenklad tvistelösning eller allmän domstol respektive skiljeförfarande.
  • Vidare ändras och förtydligas villkoren om förenklad tvistelösning. Bland annat ges parterna en ensidig rätt att påkalla förenklad tvistelösning. Förfarandet ska alltid inledas med ett förberedande sammanträde och det införs även en möjlighet att hålla muntlig förhandling, förhör och/eller syn.
  • Beloppsgränsen för när tvister ska avgöras genom skiljedom i stället för av allmän domstol höjs från 150 till 500 prisbasbelopp.

Vi på Delphi kommer fortsätta analysera avtalsförslagen i syfte att sammanställa ett remissvar till BKK. Om du har frågor som är av särskild vikt för dig och din verksamhet, och vill vara med och försöka påverka avtalens utformning, är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Håll också gärna utkik på Delphi Insights och Linkedin efter fler reflektioner om de förslagna avtalen och mer djupgående analyser längre fram.

Har du andra frågor eller funderingar om standardavtalen, tveka inte att höra av dig till oss på Delphi!

Oscar Brandin

Partner / Advokat

Linköping

Oscar Brandin

Oskar Frankki

Partner / Advokat

Malmö

Oskar Frankki

Daniel Orrö

Senior Associate / Advokat

Göteborg

Daniel Orrö

Johan Lundgren

Senior Associate / Advokat

Linköping

Johan Lundgren

Lina Eklund

Senior Associate / Advokat

Göteborg

Lina Eklund

Torben Beck Johansson

Senior Associate / Advokat

Malmö

Torben Beck Johansson

Adam Forsberg

Associate

Göteborg

Adam Forsberg