Utbildning & Webbinarier: E-handel och konsumenträtt
Juridiken blir allt viktigare för alla som bedriver e-handel. Nya regler införs och riskerna för sanktioner vid brott mot reglerna ökar. Dessutom finns det många regler som rent kommersiellt är viktiga att ha koll på, t.ex. kring marknadsföring, användning av influencers och vilka rättigheter som dina kunder egentligen har.
Under våren erbjuder vi möjligheten att delta i en utbildningsserie i tre delar där du lär dig det grundläggande inom e-handelsjuridik.
För dig som enbart vill ha en introduktion till dessa frågor kan vi rekommendera våra kortare kostnadsfria webbinar.
Välkommen!
Webbinar: Juridik för e-handel
Vid försäljning och marknadsföring online finns det många juridiska frågor att tänka på. Dessutom är det många nya konsumentregler på gång. En nyhet är att företag som bryter mot konsumentregler kan riskera höga böter – sanktionsavgifter på upp till 4 % av omsättningen.
Välkommen att delta på ett webinar där en av våra experter på e-handelsjuridik Agnes Hammarstrand berättar om vad ni behöver tänka på för att undvika juridiska minor när ni säljer online. Ett webbinar som du som är verksam inom e-handel inte får missa!
Datum: 16 mars
Tid: 08:00-09:15
Anmäl dig till webbinariet här
Webbinar: Nya konsumentköplagen
Det händer mycket inom konsumentjuridiken och flera nya regler är på gång. En nyhet är att företag som bryter mot konsumentreglerna kan riskera höga böter – sanktionsavgifter på upp till 4 % av omsättningen. Dessutom föreslås en helt ny konsumentköplag och flera andra nyheter som berör alla företag som säljer till privatpersoner, t.ex. regler om rea och kundrecensioner.
Detta är webbinariet som ni som säljer till konsumenter inte får missa!
Välkommen till detta webbinar där två av Advokatfirman Delphis experter på konsumenträtt, Anna Ersson och Louise Sundström, ger dig en överblick över de viktigaste nyheterna.
Datum: 25 mars 2021
Tid: kl. 08.00 – 09.15
Anmäl dig till webbinariet här.
Juridik för e-handlare
– Utbildning i tre delar
Detta är kursen för alla er som arbetar med e-handel oavsett roll. Under tre halvdagar går Advokatfirman Delphis experter igenom grunderna i de juridiska områden som berör alla e-handelsföretag. Vi går igenom allt från vad ni måste skriva på er sajt till vad som gäller kring digital marknadsföring och EU:s nya regler om försäljning till konsumenter.
Hela kursen har såväl ett nationellt/svenskt som internationellt perspektiv och passar därför bra för dig som funderar på att lansera internationellt. Detta är utbildningen som du som arbetar inom e-handel inte får missa!
Föreläser gör experter från Advokatfirman Delphi, ledande advokatbyrå i Sverige inom e-handelsjuridik.
Kursen ges på distans
Pris 9 500 kr
Dagar och tider:
Dag 1: 14 april kl. 9.00-12.00 med paus varje timme
Dag 2: 22 april kl. 9.00-12.00 med paus varje timme
Dag 3: 28 april kl.13.00-16.00. Avslutas med frivillig extra fråge- och diskussionsstund för alla som vill stanna kvar 16.00-17.00
Kursen omfattar:
Dag 1
Introduktion till e-handelsjuridiken
- Vilka lagar gäller?
- Risker och sanktionsavgifter
- Myndigheters befogenheter och tillsyn
Grundläggande kring avtal och betalningslösningar
- När blir köp bindande?
- Grundläggande avtalsrätt för oss som e-handelsföretag
- Kort om betalningar och konsumentkreditlagen
- Vad behöver vi tänka på kring avtal med samarbetspartners, t.ex. avtal om e-handelsplattform och betaltjänstleverantörer.
Varumärken, bilder, logotyper, kopior etc.
- Hur skyddar vi våra varumärken?
- Domännamn
- Användning av foto och film
- Hur hanterar vi ”copycats” och intrång?
Marknadsrätt
- Viktigt att tänka på vid samarbete med influencers
- Marknadsföring – vad får vi skriva?
- God marknadsföringssed
- Hur får vi använda REA?
- Regler om recensioner
Dag 2
Juridiska krav på sajten
- Vilken information måste vi lämna på vår e-handelssajt?
- Krav på beställningsprocessen
- Betalning och leverans
- Orderbekräftelse och dokument efter köpet
Konsumentjuridik
- Regler kring själva köpet – nuvarande regler och regler som är på gång
- Ångerrätt och öppet köp
- Reklamationer
- Leverans och förseningar
- Hur hantera besvärliga kunder? När har kunden rätt?
Internationell lansering av e-handel
- Hur ska man hantera olika lagar i olika länder?
- Kan vi tillåta vem som helst att köpa från oss eller kan vi neka köp?
- Praktiska tips
Dag 3
GDPR, cookieslagen och marknadsföringslagen – specifikt för e-handlare
- Grunderna i GDPR för e-handlare – hur får personuppgifter hanteras?`
- Hur länge får vi spara kunders data?
- Marknadsföring via mail, sms och sociala medier
- Kundklubbar och lojalitetsprogram – vad ska vi tänka på?
- Digital marknadsföring, cookies, pixlar och analysverktyg
- Kort sammanfattning av nya lagar
- Praktiska checklistor
- Fråge- och diskussionsstund – möjlighet att ställa alla frågor som du har
Notera att utbildningen inte omfattar regler kring skatt eller moms och inte heller frågor kring t.ex. bolagsbildning, aktiebolag m.m för uppstart av ny e-handel.
Relaterat innehåll