Utbildning: Juridik för e-handlare
Utbildning i tre delar
Detta är kursen för alla er som arbetar med e-handel oavsett roll. Under tre halvdagar går Advokatfirman Delphis experter igenom grunderna i de juridiska områden som berör alla e-handelsföretag. Vi går igenom allt från vad ni måste skriva på er sajt till vad som gäller kring digital marknadsföring och EU:s nya regler om försäljning till konsumenter.
Hela kursen har såväl ett nationellt/svenskt som internationellt perspektiv och passar därför bra för dig som funderar på att lansera internationellt. Detta är utbildningen som du som arbetar inom e-handel inte får missa!
Föreläser gör experter från Advokatfirman Delphi, ledande advokatbyrå i Sverige inom e-handelsjuridik.
Kursen ges på distans
Pris 9 500 kr
Dagar och tider:
Dag 1: 14 april kl. 9.00-12.00 med paus varje timme
Dag 2: 22 april kl. 9.00-12.00 med paus varje timme
Dag 3: 28 april kl.13.00-16.00. Avslutas med frivillig extra fråge- och diskussionsstund för alla som vill stanna kvar 16.00-17.00
Kursen omfattar:
Dag 1
Introduktion till e-handelsjuridiken
- Vilka lagar gäller?
- Risker och sanktionsavgifter
- Myndigheters befogenheter och tillsyn
Grundläggande kring avtal och betalningslösningar
- När blir köp bindande?
- Grundläggande avtalsrätt för oss som e-handelsföretag
- Kort om betalningar och konsumentkreditlagen
- Vad behöver vi tänka på kring avtal med samarbetspartners, t.ex. avtal om e-handelsplattform och betaltjänstleverantörer.
Varumärken, bilder, logotyper, kopior etc.
- Hur skyddar vi våra varumärken?
- Domännamn
- Användning av foto och film
- Hur hanterar vi ”copycats” och intrång?
Marknadsrätt
- Viktigt att tänka på vid samarbete med influencers
- Marknadsföring – vad får vi skriva?
- God marknadsföringssed
- Hur får vi använda REA?
- Regler om recensioner
Dag 2
Juridiska krav på sajten
- Vilken information måste vi lämna på vår e-handelssajt?
- Krav på beställningsprocessen
- Betalning och leverans
- Orderbekräftelse och dokument efter köpet
Konsumentjuridik
- Regler kring själva köpet – nuvarande regler och regler som är på gång
- Ångerrätt och öppet köp
- Reklamationer
- Leverans och förseningar
- Hur hantera besvärliga kunder? När har kunden rätt?
Internationell lansering av e-handel
- Hur ska man hantera olika lagar i olika länder?
- Kan vi tillåta vem som helst att köpa från oss eller kan vi neka köp?
- Praktiska tips
Dag 3
GDPR, cookieslagen och marknadsföringslagen – specifikt för e-handlare
- Grunderna i GDPR för e-handlare – hur får personuppgifter hanteras?`
- Hur länge får vi spara kunders data?
- Marknadsföring via mail, sms och sociala medier
- Kundklubbar och lojalitetsprogram – vad ska vi tänka på?
- Digital marknadsföring, cookies, pixlar och analysverktyg
- Kort sammanfattning av nya lagar
- Praktiska checklistor
- Fråge- och diskussionsstund – möjlighet att ställa alla frågor som du har
Notera att utbildningen inte omfattar regler kring skatt eller moms och inte heller frågor kring t.ex. bolagsbildning, aktiebolag m.m för uppstart av ny e-handel.
Relaterat innehåll