Miljöpåståenden i reklam och greenwashing – vad gäller
Att använda sig av olika former av miljöpåståenden i marknadsföring blir allt vanligare. Vissa regler för miljöpåståenden finns redan, men nu kommer nya EU-regler. Genom det nyligen antagna EmpCo-direktivet kommer den så kallade ”svarta listan” över otillåtna marknadsföringsåtgärder att utökas till att omfatta så kallad ”greenwashing”. EU har även föreslagit ett nytt direktiv, kallat Green Claims-direktivet. Syftet är att tydliggöra vilka regler som gäller för miljöpåståenden, i vilka avseenden ett miljöpåstående behöver underbyggas och vad som gäller för miljömärkningar. Dessutom föreslås ett omdiskuterat krav på förhandsgodkännande av miljöpåståenden innan publicering.
Vad är egentligen ett miljöpåstående, vad betyder ”greenwashing” och vad behöver ni tänka på när ni använder miljöpåståenden i er marknadsföring? Du som arbetar med marknadsföring får inte missa detta kostnadsfria webbinarium där vår expert Maria Winckler föreläser och rätar ut frågetecknen. Webbinariet syftar till att översiktligt gå igenom vilka regler som gäller redan idag för miljöpåståenden, och vad vi kan vänta oss på sikt i form av nya regler.
Datum: Tisdag 4 februari
Plats: Online
Tid: Föreläsning 08:00-09:00, frågestund 09:00-09:15
Varmt välkommen!
Relaterat innehåll